Welkom op de website van groep 1/2!
Wij zullen jullie hier op de hoogte houden van alles wat er gebeurt in onze groep.


 

Leerkracht(en):
 
Hallo allemaal,     
                                                              

Ik ben juf Mariëtte. Ik werk al vanaf 1996 op de bs Sterrenpad. Dit jaar werk ik in groep 1/2.

 

Ik vind het erg leuk om hier te werken. Ik woon ook in "het Ven" op de Straelseweg. Het is hier fijn wonen.

 

Ik ben getrouwd en wij hebben 2 dochters. Ze heten Bibi 29 jaar en Wieneke 27 jaar. Zij wonen op zich zelf.
In oktober is ons eerste kleinkind geboren. Hij heet Job.
Wij hebben een kat en die heet Dinges en is 14 jaar

Mijn hobbys zijn tuinieren, winkelen, lezen en gezelschapsspelen.

Verder heb ik het druk met onze school, mijn huishouden en afspraken met familie en vrienden.

                  
Fijn schooljaar van juf Mariette

 

 

Januarie en Februari 2019

Thema Gezondheid.

Ons tussenlokaal is helemaal omgetoverd tot een huisartsenpost met ziekenzaal, apotheek en wachtkamer.
De kinderen kunnen kiezen uit een rol die ze willen spelen. Dokter, Verpleegster, ziek kind, moeder, vader, apotheker enz. Dat kaartje hangen ze om en het spel kan beginnen. Er wordt naar hartenlust verbonden, gewogen, gekookt en voorgelezen. Ook de stethoscoop, bloeddrukmeter en nog veel meer doktersinstrumenten worden gebruikt. Kinderen kunnen hiermee leren om zich in een rol te verplaatsen en gaan daarbij veel taal gebruiken.

Taal

We leren veel nieuwe woorden die met gezondheid te maken hebben en...... hoe blijf je gezond?
Goed eten, veel bewegen, voldoende uitrusten en slapen en als je ziek bent naar de dokter gaan.

Groep 1 oefent verder met woorden in woordstukjes hakken en plakken. Denk hierbij aan zie-ken-huis wordt ziekenhuis, ver-pleeg-ster wordt verpleegster en natuurlijk andersom.
We blijven oefenen met rijmen en leren met de hele groep een versje.

Buikpijn      

                       
Daar ligt tuttebollekakkie
die zo'n pijn heeft in haar buik.                                                   
met een tutebolle-deken
en een tuttebolle-kruik
en de tuttebolle-dokter
die komt kijken in haar keel
roept: maar tuttebollekakkie
jij snoept veel en veel te veel


Dus: geen tuttebolle-lolly's
en geen tuttebolle-vla
en geen tuttebolle-ijsjes
en geen repen chocola
eet maar tuttebolle-spruitjes
of spinazie met een ei
dan beloof ik: morgenavond
is je buikpijn weer voorbij.


Ook wordt er veel voorgelezen en worden die verhalen besproken. Heb je het begrepen, heb je goed geluister?
ie was de hoofdpersoon, waar gebeurde alles, wat was het probleem en de oplossing.
Groep 2 leert de letters G van gezondheid en H van hoesten. Welke woorden beginnen met die letters. De letters die we al geleerd hebben komen ook weer voorbij. Z hangen in onze klas aan de raam.

Rekenen

We gaan uitzoeken wie het zwaarste is en wie het lichtste is. Dat doen we met een wip. Maar ook met een weegschaal, want daar kun je het helemaal secuur mee meten.

We gaan uitzoeken hoe lang een verband moet zijn. Om een duim 3x te verbinden heb je een korter verband nodig dan voor een knie, of een buik. Welke lengte past?

Pillen tellen. Voor de jongste kinderen is 1,2 en 3 genoeg. Die gaan ze leren. Hoe ziet dat cijfer eruit en hoeveel pillen horen daar dan bij. Voor andere kinderen is 5,6 en 7 genoeg. Die moeten ze nog leren. En weer anderen kennen alle cijfers en gaan aan de slag met "welk cijfer komt ervoor of erachter de 5 of 7 enz"

Groep 2 gaat al verder met cijfers boven de 12 t/m 20. Wat is de zwaarste zak aardappelen, die van 16, 13,of 19?
Hoeveel pillen moeten er in de pot als je er 1 minder wilt dan 9, of 1 meer dan 9?

Knutselen.

We leren om goed e kijken en een figuur na te plakken. Dar maken we een dekentje van. Dat dekentje gaat in een zilveren doosje, dons erin en een lakentje knippen. Stof knippen is niet makkelijk, maar me een stofschaartje gaat het heel goed. Je knuffel is klaar om te gaan slapen.
Uit papier gaan we zelf een klimrek knippen. Groep 2 moet dit helemaal zelf doen. Even kijken naar een voorbeeld hoe het zou kunnen en dan.....maak maar een trapje, een glijbaan enz.
Groep 1 krijgt er reepjes bij, dan lukt het hun ook.

Liedje

Op You Tube vindt u "dokter, dokter". Speel het eens af.

   We maken natuurlijk foto's.
   Die zijn te vinden in ons fotoalbum. 
   Er zullen er ook steeds meer bijkomen.

      Groetjes van groep 1/2 A

Activiteiten:         

                                     
Afbeeldingsresultaat voor sinterklaas                     Afbeeldingsresultaat voor kerstboom
       

December 2018 

Sinterklaas is onderweg naar Nederland. Wat gaan zijn pieten dit jaar weer allemaal uithalen?
Wij gaan in ieder geval heel veel zingen. Tijdens het werken, tijdens de gym, in de kring en misschien ook wel als we buiten zijn.
Als sinterklaas op bezoek komt gaan we het liedje "stippe stappe"voordragen

Taal
  • Alle kinderen gaan weer oefenen met secuur luisteren. Veel voorlezen en weten waar het verhaal over gaat.
  • Samen spelen in de sinterklaashoek en leren communiceren met elkaar. Dat vinden we super leuk.
  • Hoe kun je een conflict oplossen? Welke woorden en zinnen gebruik je dan.
  • Hoe bepaal je wie er met een spel mag beginnen?
  • Welke pet hoort er bij een gesprek. Blijf ik bij wat ik vind en zeg, of kan ik al rekening houden met de ander? Mag ik ook nee zeggen en zo ja wanneer dan. Kinderen leren hoe ze zich moeten verhouden in bepaalde situaties.
  • We leren allemaal de moeilijke woorden die bij sinterklaas en kerst horen.
  • Groep 1 gaat verder met oefenen in rijmen en woordstukjes hakken en plakken. SIN-TER-KLAAS.
  • Groep 1 leert om 3 woorden na elkaar te onthouden en weten wat vooraan, achteraan, de volgende, de eerste en de laatste is.
  • Groep 2 leren de letters S en Z. Waar hoor je die vooraan. Hakken plakken van woorden in letters. Z-A-K.
Rekenen:
  • Groep 1 oefent met de cijfers t/m 12. Hoeveel pepernoten moet ik op het bordje met 6 leggen.
  • Waar staat de 6? Achter de 5 en vóór de 7.
  • Ook leren ze wat de kortste reep en de langste reep is. Leg 4 repen op volgorde van lengte en begin vooraan.
  • Groep 2 weet dit al, ze leren nu hoe ze die 4 repen zelf moeten knippen. Er ontstaan mooie stoomboten.
  • Groep 2 leert wat het grootste getal is. Niet in lengte maar in hoeveelheid. 16-13- of 19.
  • Ook wat het zwaarste is met dat getal erbij.
  • We oefenen allemaal onze grove en fijne motoriek. Knippen, kleien, kleuren en natuurlijk pietengym
Als Sinterklaas weer onderweg is naar Spanje, zetten wij weer de kerstboom.
  • De kerstliedjes klinken door de klas.
  • Het verhaal van Jozef en Maria wordt vertelt.
  • Groep 1 leert het rechte en schuine kruis vouwen en maken daar iets moois van.
  • Groep 2 leert een vlieger vouwen en kunnen misschien al zelf uitzoeken hoe een vouwwerkje is opgebouwd.
  • Groep 1 gaat met bouwstenen leen metselen. Fijne motoriek en het patroon van de blokjes goed volgen.
  • Groep 2 kan dat al en leert een spits dak bouwen. Ook zij oefenen hiermee de fijne motoriek en rustig en secuur werken.
  • Groep 2 gaat steeds meer in hun werkboekjes werken. Moeilijke opdrachten met cijfers en letters.
Verder gaan we er een gezellige maand van maken.


Oktober/november 2018

Na de herfst vakantie gaan wij aan de slag met thema "herfst".
Er zijn 3 nieuwe kindjes in onze groep en die gaan we helpen om de weg te wijzen.

Taal:
  • We gaan veel nieuwe woorden leren die met "Herfst" te maken hebben.
  • Die woorden gaan we leren onthouden. 3 of 4 woorden achterelkaar. Wie kan ze nazeggen.
  • Goed leren luisteren. Welke 2 woorden zijn hetzelfde en welke niet? weer/peer, nat/nat,
  • Wat rijmt wel en wat niet. Blad/kat, storm/worm, boom/bok....nee die laatste niet.
  • We leren in groep 2 de letters B en R en kunnen woorden horen die met die letters beginnen.
  • We gaan voorlezen en kritisch luisteren. Wie kwam er allemaal in het verhaal voor?  Waar speelde het verhaal zich af? Wat was het probleem en de oplossing?
Rekenen

Groep 1
  • de cijfers t/m 10 en ook 11 en 12.
  • Vooruit tellen en achteruit tellen.
  • Waar staat het cijfer en hoeveel is dat dan?
  • Staat het vóór de 4 of achter de vier?
  • Op een rijtje zetten van groot naar klein, of van lang naar kort. Waar is vooraan?
  • Figuren maken op de kralenplank. waar ben ik gebleven, tel ik goed, overzie ik het patroon Voor groep
  • Verder nog heel veel begrippen uit de begrippenlijst die iedere ouder heeft gekregen
Groep 2
  • De cijfers 13 t/m 20
  • Wat is het meeste, wie weegt het zwaarste in relatie tot die cijfers?
  • Heb ik genoeg snoepjes voor 5 kinderen of heb ik te weinig? Hoe zie ik dat?
  • Figuren maken op de kralenplank. Overzie ik het figuur? Tel ik goed? Waar ben ik gebleven
  • Teken 1 meer, teken 1 minder.
  • Nadenken over hoeveelheden. Ik heb er 4, ogen dicht..... ik haal er 2 weg, wat is er gebeurd?
Verder gaan we allemaal oefenen met knippen en plakken op het niveau wat past. Met tekenen en lijnen schrijven. Met lotto's en nadenken over sorteren, wat hoort bij elkaar, wat is hetzelfde, waarom is iets gebeurd enz.

We maken een egel, een herfstblad en een mooie herfstboom. Kom kijken bij onze raam

We gaan een liedje leren over de hertz en oefenen met ritme en stemvorming.

https://www.youtube.com/watch?v=OfCuaiFhRv8

We gaan een versje leren over herfst. De spin zijn 2 vingers.

Er zit een spinnetje op mijn schoen
ze kruipt omhoog op mijn knie
omhoog over mijn buik
naar mijn schouder
over mijn oor
boven op mijn hoofd
ze kijkt eens naar voor
ze kijkt eens naar achter
ze kijkt een opzij
en dan....roetsj is ze weer weg.


             Wij hebben er zin in,
             veel groetjes van groep 1/2
 

 

 


 
Augusus/september 2018

Na een lange zomervakantie zijn we weer fijn begonnen met een nieuw schooljaar! We verwelkomen natuurlijk iedereen van harte, en in het bijzonder de kinderen die helemaal nieuw zijn op onze school.

De eerste weken staan vooral in het teken van het wennen aan elkaar , maar ook aan het aanleren en herhalen van lesjes als,  "hoe ruim ik mijn plakspullen op, waar staan materialen die ik nodig heb bv als ik ga vouwen, hoe ruim ik de bouwhoek op" etc. Ook bespreken we de school- en klassenregels met de kinderen.
Als u vragen heeft of u bent gewoon even lekker benieuwd hoe het gaat met uw kind, of u wilt even kijken in de klas, loop dan gerust na school naar binnen!

Half september starten we al met ons eerste thema 
Een thema duurt ongeveer 3 tot 4 weken, en staat dus centraal in de klas. Wat er ongeveer allemaal aan bod komt ziet en hoort u over een paar weken. Dan zetten we informatie hierover op deze site.

U kunt ons ook volgen op facebook

September thema "Dieren" .....we zijn begonnen....leuk


Beste ouder(s) / verzorger(s),
 
De komende periode zijn we bezig met het thema Dieren van Kleuterplein.
Met de kinderen werken, lezen, praten, zingen en spelen we over allerlei dingen die te maken hebben met dit onderwerp.
  
  • In het tussenlokaal gaan we een dierentuin maken.  De kinderen mogen allerlei knuffels meebrengen die te maken hebben met de dierentuin en ook spullen om die te verzorgen zijn welkom. Ook grotere dozen, die kunnen dienen als hok zijn welkom.
  • Een dierentuin heeft ook verzorgers nodig. Die wonen  in de huishoek en hebben daar ook veel verzorgingsspullen staan.
  • Groep 2/3 gaat een terrarium maken en groep 1/2 een aquarium. Veel vouwen, knippen en plakken. Maar ook dieren knutselen met doosje s en rolletjes. Kleine doosjes zijn ook heel welkom.
  • Dan het voorlezen van het themaverhaal ‘Al die boeken over beren…’. Dit verhaal gaat over Beer. Hij heeft een belangrijke vraag voor zijn opa: Waarom gaan bijna alle boeken over beren? Het blijkt dat veel dieren wel iets hebben waardoor ze niet goed in een boek passen. De conclusie van Opa beer is uiteindelijk dat een beer precies in een boek past en dus perfect is.
  •  Voor groep 2 aanleren van de letters P van panter en V van vis. Gedurende het thema mogen de kinderen spulletjes meebrengen, die in de verzameldoos passen,  die beginnen met deze letters. Groep 1 mag natuurlijk meedoen.
  • Voor groep 1 gaan we weer oefenen met lettergrepen. Wij noemen ze woordstukjes. Alle dierennamen kun je in woordstukjes hakken. O-LI-FANT welk dier zeg ik. Of, hoeveel stukjes hoor je het woord KROKODIL. Leuk om samen aan de eettafel dat spelletje te spelen.
  • We leren heel veel woorden die met dieren en dierentuin te maken hebben. Denk aan oppasser,  nachtverblijf(hok), voederschema(boek), het jong, de riek, namen van moederdieren en de namen van de jonge.
  • We gaan een liedje leren. Dat kunt u terugvinden op you tube, “ze kunnen zeggen wat ze willen” en natuurlijk “ik zag 2 beren, broodjes smeren”.
  • We gaan een versjes leren over dieren.                               Ziezo de zebra
  • Loopt stil en alleen                                                             
    Streepje voor streepje                                             
    Door de dierentuin heen.
    Zijn zwart witte vacht
    Ziet helemaal blauw
    Ziezo de zebra heeft last van de kou.
  • Verder gaan we rekenen met dieren, hoeveelheden en rekenbegrippen. Hokken bouwen die hoog en breed genoeg zijn.
  • Ook gaan we veel voorlezen. We proberen kinderen te leren om secuur te luisteren. Ik wil na het verhaal graag weten wie de hoofdpersoon is, of wie komen er allemaal in het verhaal voor, of wat was het probleem in het verhaal, hoe is dat opgelost. Ook leuk om thuis bij het voorlezen te verweven.
  • En natuurlijk staan onze gymlessen in het teken van dieren. Dierenspelletjes, dierenbewegingen enz.  
    En dan ook nog…………een bezoek van Dhr. Jos Geurts met dieren als slangen en muizen.
    Op woensdag 19 september zal hij in groep 1/2 en daarna in groep 2/3 een uur lang dieren laten zien en vertellen over alles wat daarbij hoort.